معرفی تشکیلات و سازمان های بهداشت حرفه ای

منظور از عبارت «تشکیلات بهداشت حرفه‌ای» سازمان‌ها و مراکزی است که در زمینه‌ی بهداشت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. فعالیت این سازمان‌ها ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در زمینه سیاست‌گذاری، تدوین قوانین، تهیه‌ی استاندارد، نظارت، بازرسی و دیگر نمونه‌های مربوط به بهداشت حرفه‌ای باشد. به هر روی، این سازمان‌ها در سه سطح دسته‌بندی می‌شوند:
• سازمان‌های بهداشت حرفه‌ای در آمریکا
• سازمان‌های ملی
• سازمان‌های بین‌المللی

1) سطح بین‌المللی

سازمان‌های بین‌المللی که ممکن است جسته و گریخته به مسائل بهداشت و ایمنی کار توجه کنند فراوان هستند اما تنها سازمان بین‌المللی کار است که به صور جهان شمول به طور اختصاصی به این مبحث می‌پردازد. سالروز جهانی ایمنی و بهداشت کار (28 آوریل/8 اردیبهشت) از سوی این سازمان پایه‌گذاری شد.

ILO : International Labour Organization

1-1-سازمان بین‌المللی کار (ILO)

در قرن نوزدهم دو صنعتگر به نام‌های اوون (اولز 1835-1771) و دانیل لگراند (فرانسه 1859-1783)، نیاز به ایجاد تشکیلات جهانی درباره کار و اشتغال را مطرح و برآن پافشاری کردند. این طرح هنگام همکاری‌های بین‌المللی برای تدوین قانون کارگران در سال 1901 در باسل (سوئیس) مور توجه قرار گرفت. پس از پایان جنگ جهانی اول، هنگام برگزاری کنفرانس صلح در کاخ ورسای (1919) سازمان بین‌المللی کار در فصل هشتم معاهده‌ی صلح ورسای شکل گرفت. به این ترتیب ILO با هدف تدوین مقررات و قوانین بین‌المللی برای بهینه‌سازی استاندارهای بین‌المللی کار و حصول اطمینان از به‌کارگیری آنها متولد شد.
در همان سال، قانون تشکیل سازمان ILO در کمیته‌ای از نمایندگان نُه کشور بلژیک،کوبا، چکسلواکی، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، لهستان، بریتانیا و آمریکا پدید آمد و در پی آن تشکیلات سازمانی منحصر به فرد سه‌جانبه‌گرا برای این سازمان در نظر گرفته شد. این نشست، شش مبحث نخست قانون بین‌المللی کار را مشخص کرد که دربردارنده‌ی ساعات کار در صنایع، بیکاری، حفاظت از زنان باردار، ساعات کار در شب برای زنان، کمینه‌ی سن اشتغال و کار در شب برای جوانان در صنعت بود.
در سال 1946، سازمان بین‌المللی کار رسماً جزو سازمان‌های اختصاصی سازمان ملل متحد شد. مقر این سازمان در ژنو (سوئیس) است و نشست‌های آن در خرداد ماه هر سال تشکیل می‌شود. در آغاز تاسیس، حدود 45 کشور به عضویت این سازمان درآمدند ولی هم اکنون 177 کشور این سازمان هستند. منشور فعلی که بیانیه‌ی «فیلادلفیا» معروف است در سال 1944 تصویب گردید. اصول زیر در این منشور مطرح است:
• کار جنبه‌ی کالا ندارد.
• آزادی بیان و اجتماعات لازمه‌ی پیشرفت پویا است.
• فقر در هر جای جهان باشد، سعادت را در دیگر نقاط جهان به خطر می‌اندازد.
• همه‌ی مردم جهان، با چشم‌پوشی از نژاد و باور و جنسیت حق دارند که رفاه مادی و معنوی خویش را با برخورداری از آزادی و احترام، امنیت اقتصادی و با حقوق برابر دنبال کنند.

WHO: World Health Organization

1-2) سازمان بهداشت جهانی (WHO)

سازمان بهداشت جهانی یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال 1948 در ژنو (سوئیس) تاسیس شد. وظیفه‌ی اصلی این سازمان مبارزه با بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های واگیردار شایع و ارتقاء سلامت عمومی مردم جهان است. از این رو به بهداشت حرفه‌ای نیز توجه دارد به گونه‌ای که نخستین بار کمیته‌ی مشترک این سازمان و سازمان بین‌المللی کار (1953)، اهداف بهداشت حرفه‌ای را تعیین کردند. سازمان بهداشت جهانی هم اکنون دارای 193 کشور عضو است که به شش منطقه جغرافیایی تقسیم شده‌اند و هر یک شماری از کشورهای آن منطقه را پوشش می‌دهند.

ایران جزو منطقه‌ی مدیترانه شرقی (EMRO3) است که مرکز آن در اسکندریه‌ی مصر قرار دارد. دفتر EMRO ، 23 کشور را پوشش می‌دهد. گستره‌ی جغرافیایی این منطقه از شرق تا پاکستان و افغانستان و از غرب تا مراکش و تونس ادامه دارد.

2) سازمان‌های بهداشت حرفه‌ای در آمریکا

سازمان‌هایی که در این بخش معرفی می‌شوند در ایالات متحده فعالیت می‌کنند و آشکار است که بر صنایع و مشاغل و کارگران آمریکایی توجه دارند. اما عملکرد آنها چنان بوده است که دستاوردهایی سودمند برای استفاده در دیگر کشورها نیز بر عهده داشته است. به همین دلیل این سازمان‌ها در دنیا مرجعیت یافته و تقریبا همپای سازمان‌های بین‌المللی به آنها استناد می‌شود. آنچه اینجا بیان می‌شود تنها اندکی از فعالیت‌های این سازمان‌ها را دربر‌می‌گیرد.

OSHA: Occupational Safety and Health Administration

2-1) اداره‌ي بهداشت و ايمني شغلي (OSHA)

سازمان OSHA اداره‌ی بازرسی کار ایالات متحده آمریکاست و مسئولیت تدون قوانین محیط کار و نیز نظارت بر حسن اجرای آن را دارد. این سازمان در سال 1970 با تاکید بر معیارهای ایمنی و بهداشت درمحیط کار تاسیس شد و مقر آن در واشنگتن است. سازمان OSHA مراکز مشاوره‌ای دارد که به همه صنایع آمریکا خدمات ارائه می‌دهد. وظایف اصلی این سازمان عبارت است از:
• مراقبت و ارزیابی ایمنی و بهداشت کارگران
• تامین ایمنی و بهداشت کارگران به وسیله تنظیم و اجرای استانداردها، تعلیم و آموزش، تاسیس شرکت‌های تخصصی در این زمینه و تشویق صنایع و سازمان‌ها به اجرای مداوم و پیوسته برنامه‌های کنترل و پیشگیری از حوادث و بیماریهای شغلی
سازمان OSHA برای اجرای این وظایف، بازرسی هایی انجام می‌دهد و در صورت وجود شریط نامناسب، کارفرما را موظف به انجام اقدامات اصلاحی در محیط کار می‌کند. البته همه 111 میلیون کارخانه‌ی تحت پوشش این سازمان نمی‌توانند با هم بازرسی شوند و باید اولویت‌هایی در نظر گرفته شود. برای این امر سازمان OSHA اولویت‌های زیر را برای بازرسی صنایع در نظر دارد:
• سازمان‌هایی که خطر قریب الوقوع دارند.
• سازمان‌هایی که احتمال حوادث مرگبار دارند.
• سازمان‌هایی که از آنها شکایت شده
• بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده
• پیگیری بازرسی‌ها

ACGIH: American Conference of Governmental Industrial Hygienists

2-2) کنفرانس متخصصان صنعتی دولت امریکا (ACGIH)

سازمان ACGIH نخستین بار به نام سازمان کنفرانس متخصصان بهداشت صنعتی پا به عرصه وجود نهاد. این سازمان بر اساس گردهم‌آوردن متخصصان بهداشت صنعتی در ایالات متحده و با هدف ارتقاء سطح بهداشت در محیط‌زیست و محیط‌های شغلی تشکیل شده است. سازمان ACGIH یکی از سازمان‌های مهم در توسعه استانداردهای مواجهه‌ی شغلی است. انتشارات سازمان ACGIH همواره به مثابه منابع معتبر در گستره علم بهداشت صنعتی مطرح بوده‌اند. از میان آنها می‌توان به کتاب تهویه صنعتی اشاره کرد که یک کتاب راهنما مشتمل بر توصیه‌های عملی است. مهم‌ترین استاندارد بهداشت حرفه‌ای یعنی TLVs، هر سال به وسیله‌ی این سازمان تعیین می‌شود.

NIOSH: National Institute for Occupational Safety and Health

2-3) موسسه‌ی ملی ایمنی و بهداشت آمریکا (NIOSH)

در سال 1914 دفتر بهداشت و سلامت در صنایع به وسیله‌ی اداره‌ی خدمات بهداشتی تاسیس شد. پس از چندین بار تغییر نام و نیز با تصویب قانون ایمنی و بهداشت کار (OSH Act)، این دفتر در سال 1971 به نام موسسه‌ی ملی ایمنی و بهداشت آمریکا  NIOSH نام‌گذاری شد. تاسیس این موسسه، با تاسیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (DCD) در وزارت بهداشت آمریکا همزمان شد. این همزمانی و نیز رسالت موسسه NIOSH موجب شد NIOSH به صورت بخشی از DCD فعالیت کند. دفتر مرکزی موسسه NIOSH در واشنگتن است. رسالت موسسه‌ی NIOSH تولید دانش در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و انتقال این دانش است. این مرکز با توجه به درخواست کارگران و کارفرمایان، بررسی و پژوهش‌هایی را درباره خطرهای ناشی از عوامل زیان آور در محیط کار انجام می‌دهد و ممکن است معیارهایی جدید را پیشنهاد کند.

موسسه NIOSH در زمینه عوامل زیان آور شیمیایی بررسی و پژوهش های مفصلی انجام داده و در قالب نشریات گوناگون چاپ کرده است. معروف‌ترین آنها عبارت است از: راهنمای جیبی خطرهای مواد شیمیایی، راهنمای روش آنالیز مواد و ارزیابی خطرهای بهداشتی محیط کار.

باید توجه داشت که سازمان‌های NIOSH و ACGIH، سازمان‌های پژوهشی و تدوین استاندارد هستند اما سازمان OSHA سازمان قانون‌گذار و ناظر بر حسن اجرای قوانین است.

NFPA: National Fire Protection Association

2-4) آژانس حفاظت در برابر آتش آمریکا (NFPA)

سازمان NFPA در سال 1896 به وسیله گروهی از شرکت‌های بیمه با هدف استانداردسازی سیستم های آبپاش آتش در بازارها تشکیل شده است. فعالیت NFPA نخست روی سیستم‌های آبپاش و خاموش کننده‌های دستی و سیستم‌های برقی بود. اما آرام آرام همه موضوع‌های مرتبط با آتش سوزی از جمله طراحی ساختمان را پوشش داده است. نخست اعضای اصلی آن به صاحبان شرکت‌های بیمه محدود می‌شد و از نمایندگان صنعت بی‌بهره بود اما با تغییر ایجاد شده در سال 1904، به صنایع اجازه‌ی شرکت در توسعه استانداردهای NFPA داده شد. وظایف این سازمان عبارت است از:
• ارتقا سطح علمی و بهبود روش‌های حفاظت و پیشگیری از حریق
• ارتقا ایمنی سیستم‌های الکتریکی و برق و دیگر اهداف
• انتشار همه‌ی این اطلاعات
• بهبود بررسی و پژوهش و آموزش
• نمونه‌های حفاظتی مناسب برای حراست از جان و مال مردم.

بیشتر بخوانید: مقاله معرفی بهداشت حرفه ای و مهم ترین مباحثی که کارشناسان باید به آن ها مسلط باشند. مشاهده

3) سازمان‌های ملی:

در ایران دو وزارتخانه (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با همکاری یکدیگر برنامه‌های مربوط به بهداشت حرفه‌ای را راهبری می‌کنند.

3-1) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیریت و نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی کشور و نیز مدیریت دانشگاه‌های علوم پزشکی را عهده‌دار است. هدف این وزارتخانه تامین بهداشت و درمان همه‌ی افراد کشور به وسیله گسترش خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی است. این وزارتخانه حوزه‌های مختلف بهداشتی از جمله بهداشت حرفه‌ای را دربرمی‌گیرد. معانت بهداشتی این وزارتخانه مراکز متفاوتی دارد که یکی از آنها مرکز سلامت محیط و کار است. این مرکز سیاست‌گذاری برنامه‌های بهداشت حرفه‌ای را به عهده دارد.

مرکز سلامت محیط و کار:

مرکز سلامت محیط و کار یکی از مراکز مهم زیرمجموعه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ایران است که تدوین سیاست ها و دستورالعمل‌ها و اجرای قوانین مربوط به بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای را در سرتاسر کشور عهده دار است. این مرکز برای تعیین گستره‌ی عرضه‌ی خدمات خود به محیط‌های شغلی، شمار کارکنان آنها را نیز دربر‌می‌گیرد.
• واحدهای تولیدی با بعد کارکنان 19 نفر و کمتر که ضمن نظارت از سوی شبکه‌های بهداشتی، درمانی، برنامه‌های آموزشی در زمینه بهداشتی ایمنی نیز برای آنان همراه با برنامه‌های صنوف برگزار خواهد شد.
• واحدهای تولیدی با بعد کارکنان 20 تا 49 نفر کارگر به منظور ایجاد ایستگاه بهگر
• واحدهای تولیدی با بعد کارکنان 50 تا 499 نفر کارگر به منظور تاسیس خانه‌های بهداشت کارگری
• واحدهای تولیدی با بعد کارکنان 500 نفر کارگر یا بیشتر به منظور احداث مراکز بهداشت کار
این طرح ها عبارتند از :

گفتنی است اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای این مرکز در حیطه‌ی مسائل بهداشتی و پزشکی کار (طب کار) فعالیت دارد. یک منطقه‌ی بهداشتی و یک معاونت بهداشت وجود دارد. در هر معاونت بهداشتی، یک واحد بهداشت حرفه‌ای قرار داده شده که به چند حوزه (شبکه‌های بهداشتی) در مناطق گوناگون تقسیم می‌شود. این مرکز شرح وظایف مسئولان بهداشت حرفه‌ای را در رده‌های مختلف مشخص کرده است.

طرح خانه‌های بهداشت کارگری:
این طرح با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ارتقا سطح سلامت کارگران به وسیله انجام مراقبت‌های بهداشتی، همکاری در شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان‌آور و جلوگیری از بروز حوادث محیط کار در کارگاه‌هایی که 50 تا 499 نفر شاغل دارند به اجرا گذاشته شده است.

طرح بهگر:
به استناد ماده ی 5 و تبصره 1 ماده 96 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، طرح ایستگاه در کارگاه‌های تولیدی 20 تا 49 نفر شاغل ارائه می‌شود. هدف از طرح بهگر، ارتقای سطح سلامتی کارگران و پیشگیری در زمینه از کار افتادگی زودرس آنان در اثر بروز حودث محیط کار در واحدهای صنعتی-تولیدی و خدماتی با بعد کارگری 20 تا 49 نفر است.

4) دیگر سازمان های مطرح در دنیا:

  • Health and Safety Executive (HSE)

    The Health and Safety Executive یک سازمان دولتی بریتانیا است که مسئول تشویق، تنظیم و اجرای سلامت، ایمنی و رفاه محل کار و تحقیق در مورد خطرات شغلی در بریتانیا است.

  • NEBOSH International General Certificate (IGC)

    نبوش، مجری امتحان ملی در ایمنی و بهداشت شغلی (The National Examination Board in Occupational Safety and Health) به عنوان یک امتحان غیر وابسته، بصورت تشکیلاتی گواهی دهنده با رویکرد غیر انتفاعی تشکیل شده است. نبوش طیف وسیعی از گواهی های مرتبط با شغل و معتبر در صحنه بین المللی در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست و نیازمندی های مدیریت ریسک را طراحی کرده که در زمینه های شغلی مختلف و برای سازمان های خصوصی و دولتی کاربرد دارد. دوره های نبوش هر ساله 50.000 داوطلب را در جهان در بیش از 600 موسسه مختلف و در 120 کشور دنیا جذب می‌­نماید.
    گواهی بین المللی عمومی نبوش در ایمنی و بهداشت حرفه ای (IGC) برای کسانی که شاغلند و یا می‌خواهند در ایمنی و بهداشت حرفه ای در هر جایی از دنیا کار کنند، یک صلاحیت ضروری است. IGC به شما این توانایی را می‎‌دهد که برای تعداد زیادی از شغل های ایمنی و بهداشت حرفه ای به عنوان افسر ایمنی و بهداشت، مشاور، سرپرست و … در بیشتر صنایع درخواست دهید.
    گواهینامه بین المللی جنرال نبوش بر اساس استانداردهای بین المللی تدوین شده است و یکی از معتبر ترین و پر مخاطب ترین دوره های آموزشی HSE محسوب می شود.
    این گواهینامه دارای سه بخش است که بایستی هر سه بخش طی مدت 5 سال گذرانده شوند.
    بخش IGC1: مدیریت بین المللی ایمنی و بهداشت
    بخش IGC2: کنترل خطرات در محیط های کاری
    بخش IGC3: کاربرد عملی ایمنی و بهداشت
    نکته: برای کسب گواهینامه، می بایست هر سه بخش در طی حداکثر 5 سال گذرانده شوند.

  • United States Environmental Protection Agency (EPA)

    آژانس حفاظت از محیط زیست EPA یک آژانس اجرایی مستقل از دولت فدرال ایالات متحده است که وظیفه آن مسائل حفاظت از محیط زیست است.  راهکار ها ، رویکرد ها و قوانین این سازمان در بسیاری از موارد می توان در کشور اجرایی نمود(به جز استثنائاتی که در ایین نامه های مربوطه بهداشت و محیط زیست دکر شده باشد). رئیس جمهور ریچارد نیکسون در 9 ژوئیه 1970 تأسیس EPA را پیشنهاد کرد. در 2 دسامبر 1970 پس از امضای فرمان اجرایی نیکسون شروع به کار کرد.

  • American National Standards Institute (ANSI)

    مؤسسه ملی استاندارد آمریکا (اختصاری ANSI) یک مؤسسه خصوصی غیرانتفاعی است که بر روند ایجاد استانداردهای جامع اختیاری برای محصولات، خدمات، روندها، سیستم‌ها، و کارمندان آمریکا نظارت می‌نماید. این مؤسسه همچنین استانداردهای آمریکا را با استانداردهای جهانی تطبیق می‌دهد تا بتوان از آن‌ها به صورت جهانی نیز استفاده نمود. به عنوان مثال استاندارد دوربین‌های عکاسی تضمین می‌کند که فیلم مورد نیاز برای آن‌ها در هر جایی در دنیا در دسترس باشد.
    این مؤسسه اعتبار استانداردهای تولیدشده توسط نمایندگان موسسات استانداردسازی، آژانس‌های دولتی، گروه‌های مصرف‌کننده، شرکت‌ها، و … را تأیید می‌کند. این استانداردها تضمین می‌کنند که محصولات دارای عملکرد و ویژگی‌های یکسانی باشد و مصرف‌کنندگان محصولاتی با همان مشخصات استفاده کنند و به همان صورت آزمایش گردند. ANSI همچنین هماهنگی موسسات تولیدکننده محصولات تأیید هویت را با استانداردهای جهانی تضمین می‌نماید.
    دفتر مرکزی این مؤسسه در واشینگتن و دفتر عملیاتی آن در نیویورک است.

  • British Standards Institution (BSI)

    موسسه استاندارد بریتانیا BSI ، نهاد استاندارد ملی بریتانیا است. BSI استانداردهای فنی را برای طیف گسترده ای از محصولات و خدمات تولید می کند و همچنین گواهینامه ها و خدمات مرتبط با استانداردها را به مشاغل ارائه می دهد.

  • American Industrial Hygiene Association (AIHA)

    انجمن بهداشت صنعتی آمریکا یک سازمان غیرانتفاعی 5016 است که مأموریت آن “ایجاد دانش برای محافظت از سلامت کارگران” است. انجمن بهداشت صنعتی آمریکا برای ارائه اطلاعات و منابع به بهداشتکاران صنعتی و متخصصان بهداشت حرفه ای کار می کند.

  • European Agency for Safety and Health at Work (EU-OSHA)

    آژانس اروپایی ایمنی و سلامت (EU-OSHA) در محل کار یک آژانس غیرمتمرکز اتحادیه اروپا است که وظیفه جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات مربوطه را دارد که می تواند به نیازهای افراد درگیر در ایمنی و بهداشت در محل کار کمک کند.

  • International Ergonomics Association (IEA)

    انجمن بین المللی ارگونومی یک فدراسیون متشکل از پنجاه و دو سازمان ارگونومی فردی از سراسر جهان است. IEA در سال 1959 تشکیل شد.

  • Institution of Occupational Safety and Health (IOSH)

    موسسه ایمنی و بهداشت شغلی(IOSH) یک سازمان جهانی برای متخصصان بهداشت و ایمنی است که در بریتانیا مستقر است.

  • British Occupational Hygiene Society (BOHS)

    انجمن بهداشت شغلی بریتانیا یک نهاد مرتبط با ایمنی بوده که اطلاعات و تخصص در مورد خطرات بهداشت محیط کار یا بهداشت شغلی ارائه می دهد. از سال 2020، مدیر اجرایی آن کوین بمپتون است.

  • American Society of Safety Professionals (ASSP)

    انجمن متخصصان ایمنی آمریکا (ASSP)، که قبلاً تا ژوئن 2018 به عنوان جامعه مهندسین ایمنی آمریکا (ASSE) شناخته می شد، یک سازمان جهانی متشکل از بیش از 37000 عضو حرفه ای ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) است که مدیریت، نظارت، تحقیق و مشاوره در مورد آنها را انجام می دهند. نگرانی های مربوط به OSH در تمام صنایع، دولت و آموزش و پرورش. اعضای انجمن از رویکردهای مبتنی بر ریسک برای جلوگیری از مرگ و میر، جراحات و بیماری های محل کار استفاده می کنند.

  • Occupational Safety and Health Review Commission

    کمیسیون بررسی ایمنی و سلامت شغلی یک آژانس مستقل فدرال است که تحت قانون ایمنی و بهداشت شغلی ایجاد شده است تا در مورد رقابت استنادها یا مجازات های ناشی از بازرسی OSHA از محل کار آمریکا تصمیم بگیرد.

  • Occupational Safety and Health Consultants Register (OSHCR)

    دفتر مشاوران ایمنی و بهداشت شغلی OSHER یک دپارتمان عمومی از مشاوران مشاوره ایمنی و بهداشت شغلی مستقر در انگلستان است که برای کمک به کارفرمایان و صاحبان مشاغل بریتانیا با توصیه های کلی در مورد مسائل ایمنی و بهداشت محیط کار راه اندازی شده است.

  • U S Department of Labor

    وزارت کار ایالات متحده یکی از بخش های اجرایی دولت فدرال ایالات متحده است. مسئولیت اداره قوانین فدرال مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی، استانداردهای دستمزد و ساعت کاری، مزایای بیکاری، خدمات استخدام مجدد و گهگاه آمارهای اقتصادی را بر عهده دارد.

  • International Institute of Risk & Safety Management (IIRSM)

    موسسه بین المللی مدیریت ریسک و ایمنی(IIRSM) یک سازمان حرفه ای غیر انتفاعی برای متخصصان بهداشت و ایمنی شغلی در سراسر جهان است که در بریتانیا مستقر است.

  • Board of Canadian Registered Safety Professionals (BCRSP)

    هیئت متخصصین ایمنی ثبت شده در کانادا گواهینامه ای را برای متخصصان ایمنی و بهداشت شغلی در کانادا ارائه می دهد و دارای یک کد اخلاقی است.

  • Institution of Fire Engineers (IFE)

    موسسه مهندسین آتش نشانی یک نهاد عضویت حرفه ای جهانی برای کسانی است که در بخش آتش نشانی فعالیت می کنند و به دنبال افزایش دانش، شناخت حرفه ای و درک خود از آتش از طریق یک گفتمان جهانی هستند.

  • Canadian Society of Safety Engineering (CSSE)

    انجمن مهندسی ایمنی کانادا یک انجمن کانادایی است که پیشگیری از حوادث را ترویج می کند. این شرکت در سال 1949 توسط گروه کوچکی از افراد که به منظور مشترک پیشگیری از حوادث گرد هم آمده بودند، تأسیس شد.

  • Canadian Centre for Occupational Health and Safety (CCOHS)

    مرکز کانادایی برای ایمنی و سلامت شغلی می باشد.

  • Human Factors and Ergonomics Society (HFES)

    Human Factors and Ergonomics Society یک سازمان حرفه ای غیرانتفاعی بین رشته ای است که مقر آن در واشنگتن دی سی است. HFES که در سال 1957 تأسیس شد، اکنون 4500 عضو در سراسر جهان دارد.

  • National Advisory Committee on Occupational Safety and Health (NACOSH)

    کمیته ملی مشاوره ایمنی و بهداشت شغلی تحت قانون ایمنی و بهداشت شغلی سال 1970 برای مشاوره به دبیران کار و بهداشت و خدمات انسانی در مورد برنامه ها و سیاست های ایمنی و بهداشت شغلی تأسیس شد.

  • British Safety Industry Federation (BSIF)

    فدراسیون صنعت ایمنی بریتانیا، انجمن تجاری صنعت ایمنی است و به عنوان صدای پیشرو در این بخش عمل می کند.

منابع:

کتاب کلیات بهداشت حرفه ای دکتر علیرضا چوبینه

نویسنده:
طبقه بندی: بهداشت حرفه ای

عضویت در خبرنامه:

با عضویت در خبرنامه سیفتی سافت از اخرین مقالات، جزوات، محصولات نرم افزاری و محصولات ایمنی مطلع خواهید شد. جهت عضویت ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

جدید ترین مقالات

جدید ترین محصولات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست